Spanningsklachten

Met spanning is niets mis. Spanning is nodig om te kunnen bewegen, functioneren en om te kunnen presteren. Een hoge werkdruk samen met een drukke thuissituatie is geen probleem, als er maar sprake is van herstel.

Je herstelt tijdens rust als je echt ontspant. Maar soms kan gezonde stress ongezond worden. Er ontstaan stress- en spanningsklachten als het evenwicht tussen je lichamelijke en geestelijke belasting uit balans raakt.

Stress kun je psychisch ervaren als je concentratie vermindert, je prikkelbaar wordt, gaat piekeren of je niet meer kunt genieten van dingen. Stress kun je lichamelijk voelen door vermoeidheid, hoofdpijn, hoge spierspanning en ontregeling van de ademhaling.

Psychosomatische of spanningsklachten klachten zijn een combinatie van beiden (psyche = geest, soma = lichaam). Ook de manier waarop je over je klachten denkt, voelt, ermee omgaat en wat je in je leven allemaal meemaakt spelen een rol bij het ontstaan van stressklachten.

Symptomen van stress

Psychisch

  • gejaagdheid, niet meer tot rust kunnen komen
  • concentratievermindering, vergeetachtigheid
  • piekeren, besluiteloosheid
  • prikkelbaarheid, irritatie
  • somberheid, angst
  • niet meer kunnen genieten, lusteloosheid, desinteresse
  • onzekerheid, verminderd zelfvertrouwen
  • bezorgdheid over toekomst en gezondheid
  • burn out, overspannenheid

Lichamelijk

  • aanhoudende moeheid
  • in- en doorslaapproblemen
  • gespannen nek-, schouder-, armspieren
  • spanningshoofdpijn
  • lage rugpijn
  • misselijkheid, maag-, darmstoornissen
  • verminderde weerstand
  • pijn, druk op de borst
  • benauwdheid, duizeligheid
  • hyperventilatie, hartkloppingen, verhoogde bloeddruk




Sociale componenten/levensomstandigheden

  • Minder presteren, meer fouten maken
  • chaotisch gedrag
  • uitbarstingen van woede of huilbuien
  • bijna ongevallen
  • meer roken en overmatig alcohol
  • toegenomen gebruik van slaap- en kalmeringsmiddelen
  • vermijden van sociale contacten
  • conflicten/hoog ervaren werkdruk
  • verminderde motivatie
  • emotionele gebeurtenissen
  • dagelijks veel irritaties en frustraties
  • ziekteverzuim

Wij leren je hoe je je gezondheid positief kunt beïnvloeden, de signalen van je lichaam kunt herkennen en naar je lichaam te luisteren. Je leert omgaan met stressfactoren, energie gevers zoals als vriendschappen, relatie, sport of hobby te gebruiken en te ontspannen.

In de praktijk betekent het om optimaal adem te halen, bepaalde lichaamsdelen te ontspannen en om je geheel te ontspannen. Emotie drukt zich ook uit in houding! Je krijgt handvaten om letterlijk stevig op je benen te staan en jezelf "ruggengraat" te geven.

Zie ook: Behandeling hyperventilatie

Home | Contact | Sitemap | Disclaimer
Mensendieck Zaanzorg © 2017