(Lage-)rugklachten

Onderzoek wijst uit dat negen van de tien volwassenen minstens eenmaal in hun leven rugklachten krijgen. Bij 5 tot 10% van hen wordt een duidelijk aanwijsbare oorzaak gevonden, zoals:

  • een hernia
  • een vernauwing van het wervelkanaal (stenose)
  • een verschuiving of afglijden van wervels (spondylolisthesis)
  • een ingezakte wervel ten gevolge van osteoporose
  • een chronische aandoening zoals de ziekte van Bechterew

Bij de overige klachten (90-95%) is de oorzaak niet duidelijk. Wel staat vast dat overbelasting, spanning, een slechte conditie of verkeerd gebruik van de rug vaak een belangrijke rol spelen bij het ontstaan en instandhouden van de klachten.

Vicieuze cirkel

Pijn, krachtverlies en stijfheid beïnvloeden je dagelijks leven. Door een pijnlijke of stijve rug ga je anders bewegen. Zo raken de spieren uit balans. Ook kan pijn je ademhaling, concentratievermogen, slaappatroon en stemming negatief beïnvloeden. Je loopt het gevaar in een vicieuze cirkel te belanden, waardoor je niet meer optimaal kunt functioneren. Wij kunnen je helpen een dergelijke situatie te doorbreken of te voorkomen.

Bij de behandeling gaan we uit van je eigen zelfwerkzaamheid. Wat kun je zelf doen om de klachten te verhelpen? De aanpak is individueel en daarom zal de therapeut een gesprek met je hebben en een onderzoek doen om na te gaan wat de oorzaak van je klachten is.

Na het gesprek en het onderzoek maken we een persoonlijk behandelplan waarin onder andere de volgende punten aan de orde komen:

  1. Herstellen van de balans tussen spanning en ontspanning en het lichaam weer in een goede conditie brengen.
  2. Je leert hoe je je houding en manier van bewegen kunt verbeteren, Je rug wordt sterker en de (over)belasting neemt af . Zo leer je hoe je zelf met je klachten kunt omgaan, en hoe je kunt voorkomen dat je klachten terugkeren.
  3. Je krijgt oefeningen en houdings- en bewegingsadviezen die geïntegreerd zijn in je dagelijkse activiteiten, thuis en op het werk. Zowel je werkomgeving (hoogte stoel en bureau), je thuissituatie (stofzuigen, strijken) als je hobby's (sporten, tuinieren, klussen) komen aan de orde. Door de adviezen van je oefentherapeut toe te passen, leer je om gezonder te bewegen. Zo kun je weer optimaal functioneren in al je dagelijkse activiteiten.
Home | Contact | Sitemap | Disclaimer
Mensendieck Zaanzorg © 2017