(Spierspannings-)hoofdpijn

Iedereen heeft wel eens hoofdpijn. Bij de meeste mensen is dit gelukkig van voorbijgaande aard. Soms kan hoofdpijn het dagelijks functioneren sterk beïnvloeden. We onderscheiden verschillende soorten hoofdpijn, waarvan migraine en (spier)spanningshoofdpijn het meest bekend zijn. Ook kunnen verschillende hoofdpijnvormen gecombineerd voorkomen: iemand met migraine kan ook (spier)spanningshoofdpijn hebben. Hoofdpijn kan in periodes voorkomen of een meer chronisch karakter hebben. Deze tekst beperkt zich tot de behandeling van (spier)spanningshoofdpijn, ook wel "tension headache" genoemd. Deze vorm van hoofdpijn is met behulp van oefentherapie Mensendieck goed te beïnvloeden.

Het kenmerkende van (spier)spanninghoofdpijn is een drukkend, beklemd gevoel om het hoofd (strakke band, helm), dat zowel aan één als aan beide zijden voor kan komen. Vaak gaan deze klachten gepaard met een gespannen gevoel in nek en schouders. Meestal is er geen sprake van misselijkheid en overgevoeligheid voor licht en geluid. Wel komt duizeligheid/wazig zien regelmatig voor. De oorzaak van (spier)spanningshoofdpijn is een te hoge spanning van de spieren die van de schouders naar de nek en het hoofd lopen. Deze verhoogde spierspanning kan veroorzaakt worden door:

  • stress - door spanningen/stress is iemand gevoeliger voor prikkels en neemt de spanning in de spieren toe
  • een belastende (werk)houding - vooral de stand van schouders, nek en hoofd is hierbij belangrijk
  • kou en vocht hebben een slechte invloed op de doorbloeding van de spieren

Bij de behandeling gaan we uit van je eigen zelfwerkzaamheid. Wat kun je zelf doen om de klachten te verhelpen? De aanpak is individueel en daarom zal de therapeut een gesprek met je hebben en een onderzoek doen om na te gaan wat de oorzaak van je klachten is.

Na het gesprek en het onderzoek maken we een persoonlijk behandelplan waarin onder andere de volgende punten aan de orde komen:

Bewust maken van spanning en ontspanning Er worden oefeningen gedaan om je bewust te maken van het verschil tussen (spier)spanning en ontspanning. De doorbloeding van de overmatig gespannen spieren wordt bevorderd door de spieren afwisselend aan te spannen en te ontspannen.

Algehele ontspanning Aangezien stress een negatieve invloed op de hoofdpijn heeft, wordt je geleerd hoe je op zijn lichaamssignalen kan reageren en hoe je het beste met stress om kan gaan. Ook het aanleren van een gunstig adempatroon is hierbij van belang.

Houdingscorrectie De lichaamshouding is van invloed op het ontstaan van (spier)spanningshoofdpijn. Daarom is het van belang dat een ongunstige houding gecorrigeerd wordt. Het accent ligt hierbij op de stand van de schouders en de strekking van de wervelkolom en de nek.

Spiergebruik Om de gecorrigeerde houding beter vol te houden, worden spierversterkende oefeningen gedaan. De spieren die zorgen voor de gunstige houding moeten versterkt worden, zodat de overbelaste spieren meer kunnen ontspannen. Langdurig gespannen spieren kunnen verkorten, waardoor het aannemen van een gunstige houding bemoeilijkt wordt. Er worden oefeningen gedaan om de verkorte nek-/schouderspieren op lengte te brengen.

Oefenen van dagelijkse activiteiten Als de spierbalans verbeterd is en je je een minder belastende houding eigen hebt gemaakt, wordt de aandacht gericht op het bewegingspatroon in het dagelijks leven. Ook in het dagelijks leven en in de werksituatie is het belangrijk dat je je bewust bent van spanning en ontspanning en dat je je spieren niet meer belast dan nodig is. We geven je ook adviezen over je werkplek.

Home | Contact | Sitemap | Disclaimer
Mensendieck Zaanzorg © 2017